Att läsa skönlitteratur,

Jag älskar internet, jag älskar twitter, bloggar, facebook, pinterest osv osv i all oändlighet.

Jag älskar också att läsa böcker, och har ofta stora ambitioner på hur mycket jag ska läsa och hur svåra och tunga böcker jag ska läsa.

Det är både bra och dåligt, för av någon anledning så måste jag tvinga mig själv att stänga ner twitter för att läsa. Men aldrig tvärtom. Inte för att jag tycker mindre om att läsa, det bara blir så.

I januari läste jag:

Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark
Eld - Mats Strandberg & Sara Bergmark
Nyckeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark
Siri - Lena Einhorn
En dag i Ivan Denisovitjs liv - Aleksandr Solzjentsyn
Farenheit 451 - Ray Bradbury

I feburari läste jag:

o.0

Visst ingenting. Men nu, de sista dagarna av feburari så råkade jag köpa en ny bok som jag precis påbörjat, får ligga i om den ska bli utläst innan mars.

Pojken som läste Jules Vernes - Almudena Grandes



Engelforstriologin

Vi gick självklart och såg filmen, det var därför det blev lite bråttom att läsa böckerna. Men åh så bra böckerna var. Och filmen var faktiskt över förväntan, även om dialogerna kändes lite krystade så hade de lyckats fånga karaktärerna så bra. Alla passar och känns äkta. 

Älskade dock böckerna, de var spännande, innehöll oväntade vändningar. Och jag älskar grejen när det onaturliga och magiska händer i en värld där det inte förväntas. När karaktärerna själva inte tror på magi. Då blir det så mycket roligare på något sätt. 

Siri

För att sammanfatta: August Strindberg var ett svin. 

Riktigt bra bok, det kändes som om att författaren gjort en bra research, och lämnade ingen nåder till eventuell storhet i den litteratur som Strindberg skapat. Ett fruktansvärt kvinnoöde, en kort karriär som alltid oavsett make var beroende av makens välvilja. 

Rekommenderar er verkligen att läsa boken, en dag ska jag ta tag i Einhorns nästa bok som handlar om Greta Garbos liv. 

En dag i Ivan Denisovitjs liv

Ivan Denisovitjs är en ganska nöjd man, trots att han är fängslad i arbetsläger så har han hittat strategier för att överleva, han vet vilken väg han ska gå. Hur han ska få livet så bra som möjligt i den tuffa miljö där han lever. Men det är också en skildring av den politiska samtiden. Av ett system som krackelerar. Ett system där människor sitter fängslade k arbetslaget och kämpar för sin överlevnad.

Rekommenderar alla att läsa, mycket lättläst för den som gillar det!

Farenheit 451

Jag är med i en bokklubb. Vi skulle läsa den här boken. För det är en klassiker och folk säger den ska vara bra. Men ärligt? Så pass platt berättelse. Inget djup. Ingen känsla. Nej. Den var tråkig. Hade det inte varit en bokklubbsbok hade jag nog aldrig läst ut den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar