Uppdatering från veganlivet, vecka 1!

Än så länge har veganlivet varit lätt, jag äter mycket grytor, och de är inte svåra att göra veganska, det är bara att byta ut grädden och creme fraiche till veganska alternativ, själv kör jag på havrebaserad matgrädde, lätt och smidigt.

Jag har blivit lite bättre på att ta med mig matlåda, men behöver helt klart jobba vidare på den vanan. Att vara välplanerad och förberedd har aldrig riktigt varit min grej.

En nybörjarfälla jag föll ner i var att äta alldeles för mycket sojaprodukter, (sojamjölk, sojayoghurt och massa sojaprodukter i snabbmatsformat). Detta resulterade i ont i magen och ett beslut att vara sparsam med sojaprodukterna, finns ofta havrebaserade alternativ även till dem.

Veckans överraskning var helt klart hur god havregurt var, det lät inte så gott, men ååh så mumsigt det var!

Veckans utmaning, att inte frossa loss på massor av dyra veganprodukter, tankemässigt så gick jag all bananas på veganprodukter. Så jag har helt enkelt låtit bli att ta mig till en renodlad veganaffär och kör på med det som finns i lokala mataffären. Annars kommer min plånbok att bli väldigt ledsen.

Något annat som gör plånboken ledsen men är massor av gott är olika typer av nötsmör, den här veckan har jag gjort mandelsmör (som till skillnad från förra gången) går hem i hela kollektivet. Det gör också livet utan ost betydligt mycket enklare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar