Energibars

I och med Roller Derbyn så har jag börjat träna. Tyvärr bor jag ganska långt bort från de hallar vi tränar i och det dröjer oftast minst en timme innan jag är hemma. För att träningen ska ge bättre resultat så krävs det att jag får i mig energi och protein inom en halvtimme.

Till våren ska jag studera igen och försöka leva på mina sparpengar. Då finns det inte plats i budgeten för några dyra vanor. Jag måste sluta köpa mackor och fika ute. Och jag måste göra mer från grunden. Igår gjorde jag en sats energibars som är tänkt att jag ska äta efter träningarna på vägen hem.

Det var fantastiskt lätt att göra, såhär gjorde jag:

Blanda de blöta ingredienserna (russin, dadlar och tranbär) med hjälp av en mixer. Hacka nötter (hasselnötter, valnötter, cashewnötter och mandlar) och blandade detta med massan av blöta ingredienser. Häll på en skvätt vatten och jobba ihop till en massa med hjälp av sojamjöl.

Platta ut på en ugnsform, lägg i frysen för att stelna. När det stelnat ordentligt kan du ta fram ugnsformen och skära fina bitar av det.

Jag försökte doppa ändarna i choklad. Men det var en dålig idé, mina höll inte ihop tillräckligt väl så det blev för tungt. Ska pröva att ta ännu mer sojamjöl nästa gång.

Superlätt, och supergott!





1 kommentar:

  1. Låter gottit <3
    God fortsättning & gott slut på 2013 önskar jag/Kram

    SvaraRadera