Mums!

Igår blev det brödbak. Har suttit flera dagar och plockat russin till smörgåsen, så jag bestämde mig för att baka russinbröd. Så här blev resultatet, och det blev jättegott!




Mina ingredienser:
vatten
torrjäst
havregrynsgröt
linfrön
russin
vetegroddar 
rågkross
fyrkornkross
dinkelmjöl
fullkornsdinkelmjöl
grahamsmjöl
rågsikt
havssalt

1. Börja med att hälla vattnet i en bunke, varmt eller kallt kvittar om man låter det långjäsa.
2. Blanda alla torra ingredienser och blanda en del av det i vattnet tills det blir en gröt.
3. Häll sedan i havregrynsgröten, och fortsätt därefter med den torra blandningen tills degen är lagom slät. Skulle blandningen inte räcka är det bara fylla på med valfritt mjöl.
4. Ställ degen på jäsning i x antal timmar och baka sedan ut den så som ni vill ha den. Jag valde att göra det lätt för mig och baka ut den i långpanna.
5. Låt degen jäsa ytterligare, (pensla med vatten för knaprig yta) och grädda sedan i mitten av ugnen. Anpassa värme och gräddningstid efter hur ni valt att baka ut brödet. Jag ställde ugnen på 225 grader och lät brödet gräddas ca 45 minuter.
6. Pensla brödet med vatten och låt det stå under bakduk innan ni skär/delar på det. För att det ska gå lättare (lite i alla fall) att skära/dela kan ni göra det redan innan ni gräddar. Då är det nästan bara att bryta isär.

Hur mycket av varje ingrediens jag använde har jag ingen aning om (bortsett jäst och vatten), men det gör inget, dosera efter egen smak! Det enda ni ska tänka på är att anpassa vätskan efter hur mycket jäst ni använt. Det är det som är det fina med bröd, det kan nästan inte gå fel, bara att ta det ni gillar (eller det som finns i skåpen) och köra! :)


//Lillanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar