Boktips #1

Fick en ny recensionsbok via Booked, den här gången var det dags för en deckare. De Bortglömda är Sara Blaedels 7e bok om kriminalinspektören Louise Frick. Lite lustigt att hoppa in i en serie i bok 7 men det känns som om böckerna fungerar alldeles utmärkt att läsa fristående också.

Vad tyckte jag då om boken? Jo jag gillade den, jag gillade historien som var intressant och berörde hur personer med funktionsnedsättningar behandlades för inte allt för lång tid sedan. Jag gillar storyn, och jag älskar deckare så den här passade mig bra. Några oväntade vändningar här och var, några alldeles för väntade händelser. Det tog mig två kvällar att läsa ut boken, den är lättläst och lättsmält men överlag en positiv överraskning 

Vad jag tänkte skriva om idag är baksidetexter, läser ni dem? Jag har en dålig ovana att alltid läsa på baksidan av en bok innan jag sätter igång. Ibland slår det fruktansvärt fel, oftast handlar det om att böckerna framställs som sämre än vad de är. Så också i det här fallet, baksidetexten fick mig att låta boken ligga och vänta i många dagar innan jag satte igång med läsandet och förmedlade en helt annan känsla en den jag fick av boken.

Jag undrar hur många böcker som har fått en sämre spridning en förtjänat på grund av att de marknadsförs fel, till fel publik och med fel ord.


//Storanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar