Fläderbärssylt


Här skapas ett bloggsamarbete som kommer att presenteras mer noga framöver. 

Idag har jag smakat av fläderbärssylten mitt kollektiv gjorde igår. Tror att fläderbär är mitt absoluta favoritbär när det kommer till sylt och marmelad. Till vår stora förtjusning upptäckte vi att bären hållit sig på trädet längre än vad vi trodde. Så trots den första snön och iskalla vindar gav vi oss ut och plockade bär, igår var nog första gången jag plockade bär med vantar och mössa på. 




Recept:

Vad behöver jag?

* Fläderbär
* Syltsocker
* Citron/lime 

Hur gör jag?

Rensa och skölj bären. 

Blanda två tredjedelar bär och en tredjedel socker. 
Så om det är 1 kilo socker behöver du 500 gram socker. 

Blanda bären och sockret i en kastrull och låt stå i 15 minuter. 

Ställ plattan på spisen och låt bären koka upp, 
därefter sänker du värmen och låter de koka på låg värme 
i cirka 15 minuter till. 

När sylten kokat färdigt ställ av den från plattan och låt den stå och svalna. 

Du kan testa om den kommer att tjockna till sig genom att 
ta en liten klick sylt på en sked och lägga in i kylen en kort stund. 
Ta ut, kolla om den har stelnat. 

När sylten svalnat häller du upp i täta och rena burkar och 
ställer in i kylen!

Klart!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar